طراحی و توسعه محصول دیجیتال
Digital Product Design and Development
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: فناوری و علم شبکه |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
طراحی محصول دیجیتال انسان-محور (Human-centered Design) از رویکردهای مهم در دنیای کسبوکار و شرکتهای نوپای فناور محور است. در این درس از دانشجویان انتظار میرود بتوانند به صورت فعالیت تیمی در طراحی و توسعه محصولات دیجیتال مشارکت نموده و یا یک تیم توسعه را هدایت نمایند. بخش عمده درس به صورت کارگاهی همراه با انجام یک پروژه توسعه محصول دیجیتال در قالب کار تیمی است.
سرفصلها
- درک نقش مهندسی طراحی در محصولات دیجیتال
- فرایند پروژه محصول دیجیتال از شکلدهی تیم تا اتمام محصول
- تشریح چارچوبهای تعاملی و استفاده کاربردی agile
- ارتباط مدیر محصول دیجیتال با سایر افراد
- جایگاه نوآوری در محصولات دیجیتال
- مفاهیم یادگیری در مقابل مقیاسگذاری
- چگونگی بهره برداری از تجربه مشتری
- شناسایی نوع مدل کسب و کار
- مفهوم و تعاریف طراحی کاربر محور
- ارتباط محصول دیجیتال و پایگاههای داده
- مفاهیم توسعه معماری UI و UX از منظر علمی و مهندسی فناوری اطلاعات
- توسعه تجربه کاربر و ابزارهای مطرح صنعت
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۶۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۴۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- J.W. Ross, C.M. Beath, and M. Mocker. Designed for digital: how to architect your business for sustained success. The MIT Press, 2021.
- K. McElroy. Prototyping for designers: developing the best digital and physical products. O’Reilly Media Inc., 2016.
- J. Whalen. Design for how people think: using brain science to build better products. O’reilly Media Inc., 2019.
- R. Banfield, C.T. Lombardo, and T. Wax. Design sprint: a practical guidebook for building great digital products. O’reilly Media Inc., 2016.
- T. Kelley and D. Kelley. Creative confidence: unleashing the creative potential within us all, Crown Business. New York, 2013.
- D.A. Norman. The design of everyday things. Basic Books, 2013.
- N. Eyal. Hooked: how to build habit‐forming products. Penguin Canada, 2014.
- G. Ferri and M.D. Waal. a lab of labs: methods and approaches for a human‐centered design. Amsterdam Creative Industries Publishing, 2017.