تحلیل کسب‌وکار

Business Analytics

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تحول دیجیتال
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با کاربردهای تحلیل داده در حوزه‌های مختلف صنعت و کسب‌وکار به ویژه از طریق مطالعات موردی مختلف است. تأکید این درس بر فراهم کردن مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم در خصوص ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر علوم داده و تحلیل داده برای حل مسائل دنیای واقعی در کسب‌وکارها و صنایع مختلف است.

سرفصل‌ها

  1. مروری بر علوم داده و تحلیل داده و حوزه‌های مرتبط مانند آمار، داده‌کاوی و یادگیری ماشین
  2. تفکر تحلیلی داده و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده
  3. علوم داده و استراتژی کسب‌وکار
  4. راه‌حل‌های مبتنی بر علوم داده و کاربردهای تحلیل داده در مسائل کسب‌وکار و صنایع
  5. متدولوژی پیاده‌سازی پروژه‌های علوم داده
  6. مدیریت پروژه‌های تحلیل داده و نقشه‌راه پیاده‌سازی موفق پروژه‌های تحلیل داده
  7. تحلیل و واکاوی داده‌های مالی
  8. تحلیل و واکاوی داده‌های مشتریان و بازاریابی دیجیتال
  9. تحلیل و واکاوی داده در سلامت
  10. تحلیل و واکاوی داده در تحلیل ریسک
  11. تحلیل و واکاوی داده در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و سایر کاربردها
  12. مطالعات موردی و دعوت از فعالان حوزه علوم داده در صنعت و کسب و کارهای مختلف

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
  • تحلیل مطالعات موردی: ۱۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۵۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. F. Provost and T. Fawcett. Data science for business: what you need to know about data mining and data analytics. O’reilly, 2013.
  2. B. Marr. Big data in practice: how 45 successful companies used big data analytics to deliver extraordinary results. Wiley, 2016.
  3. V. Kotu and B. Deshpande. Data science: concepts and practice. Morgan Kaufmann Publishers, 2018.
  4. M.L. Brodie. What is data science? in applied data science. Springer, 2019.