تحلیل کسبوکار
Business Analytics
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: تحول دیجیتال |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با کاربردهای تحلیل داده در حوزههای مختلف صنعت و کسبوکار به ویژه از طریق مطالعات موردی مختلف است. تأکید این درس بر فراهم کردن مهارتها و توانمندیهای لازم در خصوص ارائه راهحلهای مبتنی بر علوم داده و تحلیل داده برای حل مسائل دنیای واقعی در کسبوکارها و صنایع مختلف است.
سرفصلها
- مروری بر علوم داده و تحلیل داده و حوزههای مرتبط مانند آمار، دادهکاوی و یادگیری ماشین
- تفکر تحلیلی داده و تصمیمگیری مبتنی بر داده
- علوم داده و استراتژی کسبوکار
- راهحلهای مبتنی بر علوم داده و کاربردهای تحلیل داده در مسائل کسبوکار و صنایع
- متدولوژی پیادهسازی پروژههای علوم داده
- مدیریت پروژههای تحلیل داده و نقشهراه پیادهسازی موفق پروژههای تحلیل داده
- تحلیل و واکاوی دادههای مالی
- تحلیل و واکاوی دادههای مشتریان و بازاریابی دیجیتال
- تحلیل و واکاوی داده در سلامت
- تحلیل و واکاوی داده در تحلیل ریسک
- تحلیل و واکاوی داده در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و سایر کاربردها
- مطالعات موردی و دعوت از فعالان حوزه علوم داده در صنعت و کسب و کارهای مختلف
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
- تحلیل مطالعات موردی: ۱۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۵۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- F. Provost and T. Fawcett. Data science for business: what you need to know about data mining and data analytics. O’reilly, 2013.
- B. Marr. Big data in practice: how 45 successful companies used big data analytics to deliver extraordinary results. Wiley, 2016.
- V. Kotu and B. Deshpande. Data science: concepts and practice. Morgan Kaufmann Publishers, 2018.
- M.L. Brodie. What is data science? in applied data science. Springer, 2019.