مدلهای کسبوکار دیجیتال
Digital Business Models
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: تحول دیجیتال |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
تحول دیجیتال فرصتی برای بازنگری در مدلهای سنتی کسبوکار و خلق ایدههای نوآورانه متناسب با نیازهای بازار دیجیتال است. در این درس چارچوبها، تکنولوژیها و ابزارهای تحلیلی یک مدل کسبوکار آموزش داده میشود و طراحی، پیادهسازی و ایجاد مدل کسبوکار از ایده تا محصول آموزش داده شده و اثر تحول دیجیتال بر آن بحث میشود.
سرفصلها
- تعریف مدل کسبوکار
- انواع مدلهای کسبوکار و نقش و کاربردهای آن در تجارت الکترونیکی (E-Commerce)
- شناسایی و تحلیل مدل کسبوکار جاری یک فعالیت تجاری
- بررسی و تحلیل اجرای یک کسبوکار جدید
- چگونگی اجرای مدل کسبوکار و نحوه تجزیه و تحلیل مدل کسبوکار
- کسبوکار دیجیتال و مفاهیم کلیدی
- مدل کسبوکار و اثر تحول دیجیتال بر آن
- حرکت از مدلهای کسبوکار الکترونیکی به سمت مدلهای کسبوکار دیجیتال
- طراحی و توسعه مدل کسبوکار دیجیتال
- مطالعات موردی و تجارب عملی موفق
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- A. Afuah. Business models: a strategic management approach. Mcgraw-Hill, 2004.
- A. Osterwalder and Y. Pigneur. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley, 2010.
- E. Turban. Electronic commerce: A managerial and social networks perspective. Springer International Publishing AG, 2018.
- E. Turban. Analytics, Data Science, & Artificial Intelligence: Systems for Decision Support. 11th Edition, Pearson, 2020.
- W.B. Rouse. Essential challenges of strategic management. Wiley, 2001.