مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال

Digital Business Models

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تحول دیجیتال
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

تحول دیجیتال فرصتی برای بازنگری در مدل‌های سنتی کسب‌وکار و خلق ایده‌های نوآورانه متناسب با نیازهای بازار دیجیتال است. در این درس چارچوب‌ها، تکنولوژی‌ها و ابزارهای تحلیلی یک مدل کسب‌وکار آموزش داده می‌شود و طراحی، پیاده‌سازی و ایجاد مدل کسب‌وکار از ایده تا محصول آموزش داده شده و اثر تحول دیجیتال بر آن بحث می‌شود.

سرفصل‌ها

  1. تعریف مدل کسب‌وکار
  2. انواع مدل‌های کسب‌وکار و نقش و کاربردهای آن در تجارت الکترونیکی (E-Commerce)
  3. شناسایی و تحلیل مدل کسب‌وکار جاری یک فعالیت تجاری
  4. بررسی و تحلیل اجرای یک کسب‌وکار جدید
  5. چگونگی اجرای مدل کسب‌وکار و نحوه تجزیه و تحلیل مدل کسب‌وکار
  6. کسب‌وکار دیجیتال و مفاهیم کلیدی
  7. مدل کسب‌وکار و اثر تحول دیجیتال بر آن
  8. حرکت از مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی به سمت مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال
  9. طراحی و توسعه مدل کسب‌وکار دیجیتال
  10. مطالعات موردی و تجارب عملی موفق

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. A. Afuah. Business models: a strategic management approach. Mcgraw-Hill, 2004.
  2. A. Osterwalder and Y. Pigneur. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley, 2010.
  3. E. Turban. Electronic commerce: A managerial and social networks perspective. Springer International Publishing AG, 2018.
  4. E. Turban. Analytics, Data Science, & Artificial Intelligence: Systems for Decision Support. 11th Edition, Pearson, 2020.
  5. W.B. Rouse. Essential challenges of strategic management. Wiley, 2001.