مبانی تحول دیجیتال

Foundations of Digital Transformation

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تحول دیجیتال
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف این درس آشنایی با مبانی و مفاهیم تحول دیجیتال است. در این درس دانشجویان با ابعاد و توانمندسازهای مختلف تحول دیجیتال مانند «استراتژی»، «فناوری»، «داده»، «حکمرانی و رهبری» و «فرهنگ و مهارت» آشنا می‌شوند. در این درس در راستای پرورش نیروی انسانی کارآمد برای تحول دیجیتال سازمان‌ها، سعی می‌شود مفاهیم بنیادی و پایه‌ای حوزه تحول دیجیتال به شکل کاربردی به دانشجویان منتقل شود و مطالعات موردی و تجارب موفق برای دانشجویان ارائه گردد.

سرفصل‌ها

  1. معرفی و تعریف تحول دیجیتال
  2. کاربردهای تحول دیجیتال در صنایع، معرفی مطالعات موردی، تجارب موفق و نهادهای بین‌المللی این حوزه
  3. صنعت چهارم و تحول دیجیتال
  4. مروری بر فناوری‌های تحول آفرین
  5. مروری براستراتژی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و استراتژی‌های تحول دیجیتال
  6. مدل‌های تحول دیجیتال و مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال
  7. تحلیل داده و تحول دیجیتال
  8. تجربه دیجیتال مشتری
  9. فرآیندهای کسب‌وکار و تحول دیجیتال
  10. حکمرانی و رهبری دیجیتال
  11. نقشه راه تحول دیجیتال سازمان و چالش‌های آن
  12. محیط کار دیجیتال و فرهنگ و مهارت‌های دیجیتال

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • تحلیل مطالعات موردی ۱۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. D.L. Rogers. Digital Transformation Playbook: Rethink Your Business for the Digital Age. Columbia Business School Publishing, 2016.
  2. G.C. Kane, A.N. Phillips, J.R. Copulsky, and G.R. Andrus. The Technology Fallacy: How People Are the Real Key to Digital Transformation Paperback. The MIT Press, 2022.
  3. V. Venkatraman. The Digital Matrix: New Rules for Business Transformation through Technology. LifeTree, 2017.