حقوق و اخلاق در تجارت الکترونیکی
Law and Ethics in E-Commerce
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: تجارت الکترونیکی |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با موازین و هنجارهای حقوقی - اخلاقی تجارت الکترونیک، بهویژه معیارهای تجارت اخلاقی و مسئولانه در عرصه تجارت الکترونیک به طور کلی و در زیربخشهای آن به طور خاص است.
سرفصلها
- مبانی تجارت اخلاقی و مسئولانه
- موازین و هنجارهای حاکم در زمینه تجارت اخلاقی و مسئولانه
- اخلاق حسنه و تجارت الکترونیک
- «مراقبت مقتضی» در تجارت الکترونیک
- دادههای شخصی، حریم خصوصی و تجارت الکترونیک
- موازین و هنجارهای حقوقی - اخلاقی بازاریابی و تبلیغات الکترونیک
- تبعیض و تجارت الکترونیک
- حمایت از کودکان و تجارت الکترونیک
- سامانههای شهرت و تجارت الکترونیک
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- C. Kuner, L. A. Bygrave, C. Docksey, and L. Drechsler. The EU General Data Protection Regulation (GDPR), A Commentary. Oxford University Press, 2020.
- A. W. Langvardt, A. J. Barnes, J. Darin Prenkert, M. A. McCrory, and J. E. Perry. Business Law: The Ethical, Global, And E-Commerce Environment, 17th Edition. McGraw-Hill Education, 2019.
- G. Jentz and R. Miller. Business Law Today: The Essentials: Text & Summarized Cases: E-Commerce, Legal, Ethical, and International Environment. South-Western Cengage Learning, 2011.
- F. Wang. Law of Electronic Commercial Transactions: Contemporary Issues in the EU, US and China. Routledge Research in Information Technology and E-Commerce Law, 2014.
- European Commission. Ethics Guidelines for Trustworthy AI, 2019. https://ec.europa.eu/futurium/en/ai-alliance-consultation.