مدیریت زنجیره تامین

Supply Chain Management

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تجارت الکترونیکی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با مفهوم زنجیره تامین و مدیریت آن، آشنایی با ابعاد کلیدی زنجیره تامین، شامل تجهیزات، اطلاعات، موجودی و حمل و نقل، و ارتباط بین این ابعاد است. همچنین در این درس، روش‌های طراحی و برنامه‌ریزی یک زنجیره تامین و ابزارهای تحلیلی لازم برای حل مسائل زنجیره تامین به دانشجویان آموخته می‌شود.

سرفصل‌ها

  1. معرفی مفاهیم اصلی زنجیره تامین و مدیریت آن
  2. برنامه‌ریزی عرضه و تقاضا در یک زنجیره تامین
  3. برنامه‌ریزی و مدیریت موجودی در یک زنجیره تامین
  4. مدیریت جریان مواد در یک زنجیره تامین
  5. روابط در یک زنجیره تامین
  6. محصول و زنجیره تامین
  7. حمل و نقل و طراحی شبکه در یک زنجیره تامین
  8. متدولوژی‌های مدیریت زنجیره تامین
  9. نقش اطلاعات، فناوری اطلاعات و سامانه‌های اطلاعاتی در مدیریت یکپارچه زنجیره تامین
  10. زنجیره تامین و تجارت الکترونیک
  11. سامانه‌های پشتیبان تصمیم‌گیری برای مدیریت زنجیره تامین
  12. ابزارهای پیاده‌سازی سامانه‌های مدیریت زنجیره تامین
  13. مدیریت زنجیره تامین هوشمند

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. R.B. Handfield and E.L. Nochols. Introduction to Supply Chain Management. Prentice Hall, 1999.
  2. A. McDonough. Operations and Supply Chain Management Essentials You Always Wanted to Know. Vibrant Publishers, 2019.
  3. S. Chopra and P. Meindel. Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation. Prentice Hall of India, 2002.
  4. F. R. Jacobs and R. Chase. Operations and Supply Chain Management. 15th Edition, McGraw Hill, 2017.
  5. D. Simchi-Levi, P. Kaminsky, and E. Simchi-Levi. Designing and Managing the Supply Chain: Concepts, Strategies, and Case Studies. McGraw-Hill Higher Education, 2000.
  6. D. Stanton. Supply Chain Management For Dummies. 3rd Edition, For Dummies, 2023.