You are not allowed to perform this action

مهندسی سامانه‌های تجارت الکترونیکی

E-Commerce Systems Engineering

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: معماری سازمانی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با سامانه‌های تجارت الکترونیکی و فرایندهای آن‌ها و نیز معرفی گام‌های توسعه سامانه‌های تجارت الکترونیکی است. در این راستا، موضوعاتی مانند زنجیره تامین و فرایندهای تولید محصول، فرایند‌ها، روش‌ها و ابزارهای مهندسی نرم‌افزار در راستای توسعه سامانه‌های تجارت الکترونیکی، مسائل مربوط به نگهداری سامانه‌های تجارت الکترونیکی، و مدیریت پروژه‌های تجارت الکترونیکی پوشش داده خواهد شد.

سرفصل‌ها

  1. مروری بر مفاهیم و مبانی مهندسی سامانه‌های تجارت الکترونیکی
  2. گام‌های اصلی در توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های تجارت الکترونیکی
  3. مدل‌های کسب‌وکار تجارت الکترونیکی
  4. تحلیل نیازمندی‌های کسب‌وکار، تفکر طراحی (جریان کاری و موارد استفاده)
  5. استراتژی بازاریابی و تبلیغات (محتوا، تحلیل رقبا)
  6. استراتژی قیمت‌گذاری
  7. مدیریت ارتباط با مشتری و تحلیل مشتریان (وفاداری و ریزش)
  8. مدیریت زنجیره تامین
  9. کنترل و تضمین کیفیت در سامانه‌های تجارت الکترونیکی
  10. امنیت در سامانه‌های تجارت الکترونیکی
  11. فناوری‌های نو و سامانه‌های تجارت الکترونیکی (رایانش ابری، زنجیره بلوکی، هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا، CI/CD و DevOps)
  12. کاربردهای‬ ‫تجارت‬ ‫الکترونیکی‬ ‫شامل‬ ‫یادگیری‬ ‫الکترونیکی، ‬‬ ‫دولت‬ ‫الکترونیکی، ‫سلامت‬ ‫الکترونیکی، ‬‫گردشگری‬ ‫الکترونیکی‬ ‫و‬ شبکه‌‫های اجتماعی

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. B. W. Wirtz. Digital Business and Electronic Commerce: Strategy, Business Models and Technology. Springer, 2021.
  2. M. R. Hoque and R. E. Bashaw. Cross-Border E-Commerce Marketing and Management. IGI Global, 2020.
  3. V. Kumar and W. Reinartz. Customer Relationship Management: Concept, Strategy, and Tool. Springer, 2018.
  4. J. Pulizzi. Content Inc.: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses. McGraw Hill, 2015.
  5. D. Meerman and S. Follow. The New Rules of Marketing and PR: How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases & Viral Marketing to Reach Buyers Directly. John Wiley & Sons Inc, 2015.