مهندسی سامانههای تجارت الکترونیکی
E-Commerce Systems Engineering
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: معماری سازمانی |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با سامانههای تجارت الکترونیکی و فرایندهای آنها و نیز معرفی گامهای توسعه سامانههای تجارت الکترونیکی است. در این راستا، موضوعاتی مانند زنجیره تامین و فرایندهای تولید محصول، فرایندها، روشها و ابزارهای مهندسی نرمافزار در راستای توسعه سامانههای تجارت الکترونیکی، مسائل مربوط به نگهداری سامانههای تجارت الکترونیکی، و مدیریت پروژههای تجارت الکترونیکی پوشش داده خواهد شد.
سرفصلها
- مروری بر مفاهیم و مبانی مهندسی سامانههای تجارت الکترونیکی
- گامهای اصلی در توسعه و پیادهسازی سامانههای تجارت الکترونیکی
- مدلهای کسبوکار تجارت الکترونیکی
- تحلیل نیازمندیهای کسبوکار، تفکر طراحی (جریان کاری و موارد استفاده)
- استراتژی بازاریابی و تبلیغات (محتوا، تحلیل رقبا)
- استراتژی قیمتگذاری
- مدیریت ارتباط با مشتری و تحلیل مشتریان (وفاداری و ریزش)
- مدیریت زنجیره تامین
- کنترل و تضمین کیفیت در سامانههای تجارت الکترونیکی
- امنیت در سامانههای تجارت الکترونیکی
- فناوریهای نو و سامانههای تجارت الکترونیکی (رایانش ابری، زنجیره بلوکی، هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا، CI/CD و DevOps)
- کاربردهای تجارت الکترونیکی شامل یادگیری الکترونیکی، دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی و شبکههای اجتماعی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- B. W. Wirtz. Digital Business and Electronic Commerce: Strategy, Business Models and Technology. Springer, 2021.
- M. R. Hoque and R. E. Bashaw. Cross-Border E-Commerce Marketing and Management. IGI Global, 2020.
- V. Kumar and W. Reinartz. Customer Relationship Management: Concept, Strategy, and Tool. Springer, 2018.
- J. Pulizzi. Content Inc.: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses. McGraw Hill, 2015.
- D. Meerman and S. Follow. The New Rules of Marketing and PR: How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases & Viral Marketing to Reach Buyers Directly. John Wiley & Sons Inc, 2015.