رباتیک شناختی
Cognitive Robotics
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: هوش مصنوعی |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف این درس آشنا نمودن دانشجویان با اصول طراحی رباتهای حوزه توانبخشی است و شامل طیف متنوعی از مباحث از جمله موضوعات فنی مانند سینماتیک و کنترل ربات تا مباحث کلانتر از جمله موضوعاتی مانند زیستشناسی و طراحی مطالعات بالینی برای ارزیابی کارایی رباتهای توانبخشی میشود. رباتهای هدف این درس شامل طیف وسیعی از رباتهای توانبخشی از جمله رباتهای توانبخشی پایین تنه، بالاتنه و رباتهای اجتماعی و شناختی خواهد بود.
سرفصلها
- مقدمهای بر رباتیک شناختی و مفاهیم «شناخت» و «توسعه»
- رباتیک شناختی: مبدا و تاریخچه
- علم اعصاب: پیشزمینهای برای ساخت رباتهای شناختی
- مروری بر اجزای ربات (حسگرها و محرکهها) و انواع آن، و عملکرد ربات (چرخه مشاهده-تفکر-اقدام: ادراک، مکانیابی، نقشهسازی، طرحریزی حرکت و کنترل)
- سکوها و شبیهسازها در حوزه رباتیک شناختی
- معرفی کاربردهای یادگیری ماشین در رباتیک شناختی: یادگیری در بینایی، یادگیری در حس لامسه، گرفتن و دستکاری اشیاء، یادگیری زبان، یادگیری تقلیدی
- معماریهای شناختی: انواع، اجزاء سازنده، بررسی نمونههایی از معماریهای شناختی در حوزه رباتیک نظیر CRAM، DREAM یا ISAC
- اصول طراحی رباتهای شناختی: عمل و بازخورد، رفتار تطبیقی، موازنههای رفتاری
- توانمندیهای شناختی: بینایی شناختی، ناوبری شناختی، تصمیمگیری شناختی، دستکاری شناختی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۵۰ درصد نمره
- پروژه پژوهشی: ۲۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- A. Cangelosi and M. Asada. Cognitive Robotics, MIT Press, 2022.
- T. Hwu and J. Krichmar. Neurorobotics: Connecting the Brain, Body, and Environmen. MIT Press, 2022.