رباتیک شناختی

Cognitive Robotics

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: هوش مصنوعی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف این درس آشنا نمودن دانشجویان با اصول طراحی ربات‌های حوزه توانبخشی است و شامل طیف متنوعی از مباحث از جمله موضوعات فنی مانند سینماتیک و کنترل ربات تا مباحث کلان‌تر از جمله موضوعاتی مانند زیست‌شناسی و طراحی مطالعات بالینی برای ارزیابی کارایی ربات‌های توانبخشی می‌شود. ربات‌های هدف این درس شامل طیف وسیعی از ربات‌های توانبخشی از جمله ربات‌های توانبخشی پایین تنه، بالاتنه و ربات‌های اجتماعی و شناختی خواهد بود.

سرفصل‌ها

  1. مقدمه‌ای بر رباتیک شناختی و مفاهیم «شناخت» و «توسعه»
  2. رباتیک شناختی: مبدا و تاریخچه
  3. علم اعصاب: پیش‌زمینه‌ای برای ساخت ربات‌های شناختی
  4. مروری بر اجزای ربات (حسگرها و محرکه‌ها) و انواع آن، و عملکرد ربات (چرخه مشاهده-تفکر-اقدام: ادراک، مکان‌یابی، نقشه‌سازی، طرح‌ریزی حرکت و کنترل)
  5. سکوها و شبیه‌سازها در حوزه رباتیک شناختی
  6. معرفی کاربردهای یادگیری ماشین در رباتیک شناختی: یادگیری در بینایی، یادگیری در حس لامسه، گرفتن و دستکاری اشیاء، یادگیری زبان، یادگیری تقلیدی
  7. معماری‌های شناختی: انواع، اجزاء سازنده، بررسی نمونه‌هایی از معماری‌های شناختی در حوزه رباتیک نظیر CRAM، DREAM یا ISAC
  8. اصول طراحی ربات‌های شناختی: عمل و بازخورد، رفتار تطبیقی، موازنه‌های رفتاری
  9. توانمندی‌های شناختی: بینایی شناختی، ناوبری شناختی، تصمیم‌گیری شناختی، دستکاری شناختی

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۵۰ درصد نمره
  • پروژه پژوهشی: ۲۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. A. Cangelosi and M. Asada. Cognitive Robotics, MIT Press, 2022.
  2. T. Hwu and J. Krichmar. Neurorobotics: Connecting the Brain, Body, and Environmen. MIT Press, 2022.