اقتصاد بازیسازی
Game Monetization
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: بازیهای رایانهای |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف از این درس، بررسی جوانب اقتصادی و تجاری صنعت بازیهای ویدیویی است. هدف این درس ارائه درک عمیق از مدلهای کسب و کار، تحلیل بازار، و چالشهای مالی در صنعت بازی است. دانشجویان با روشهای تجزیه و تحلیل اقتصادی، استراتژیهای تجاری، و نحوه مدیریت منابع در صنعت بازی آشنا خواهند شد. همچنین، مباحث مربوط به بازاریابی، مدلهای درآمدزایی، و آیندهپژوهی صنعت بازی در این درس پوشش داده خواهد شد.
سرفصلها
- مقدمهای بر اقتصاد بازیهای رایانهای
- تاریخچه و توسعه صنعت بازیهای ویدیویی
- بررسی وضعیت کنونی و روندهای آینده
- مدلهای کسب و کار در صنعت بازی
- مدلهای درآمدزایی: خرید مستقیم، پرداخت درونبرنامهای، اشتراک
- تحلیل مدلهای مختلف و مزایا و معایب آنها
- تحلیل بازار و رفتار مصرفکننده
- تحلیل بازار و روندهای صنعت
- شناسایی و تحلیل گروههای هدف و رفتار مصرفکنندگان
- استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات
- تکنیکهای بازاریابی دیجیتال و سنتی
- استراتژیهای تبلیغاتی موفق و موردی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۷۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۳۰درصد نمره
منابع پیشنهادی
- J. C. Hsu. The Business of Video Games: A Comprehensive Guide to the Industry. Routledge, 2019.
- E. C. Miller and A. L. Johnson. Video Game Economics: An Analysis of Market Dynamics and Trends. Springer, 2020.
- M. J. McKeown. Understanding the Video Game Industry: Business Models and Strategies. Journal of Business Research, 2018.
- R. Smith. Game Industry Business Strategies: A Case Study Approach. Palgrave Macmillan, 2021.