رفتارهای هوشمند جمعی در بازیهای رایانهای
Intelligent Crowd and Group Behaviors in Computer Games
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: بازیهای رایانهای |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف اصلی این درس، آشنایی با رفتارهای گروهی و سیستمهای جمعیتی در بازیهای رایانهای است. امروزه کارهای بسیار پیشرفته و تحقیقات بسیار گستردهای در این مقوله در حال انجام است. توقع میرود که پس از پایان درس، دانشجو اصول و مبانی رفتاری سیستمهای گروهی، سیستمهای گلهای و سیستمهای جمعیتی را بشناسد. بتواند یک اکوسیستم زندگی مصنوعی را پایه گذاری کند و همچنین آشنایی کاملی با رویکردهای هوش مصنوعی سنتی در این زمینه داشته باشد.
سرفصلها
- مبانی حرکتی سیستمهای گروهی
- سیستمهای گلهای (Flocking Systems)
- رفتارهای هدایتی (Steering Behaviors)
- هوش مصنوعی توزیعشده در سیستمهای جمعی (لایه رفتار، لایه پویانمایی، لایه حرکت، تصمیمگیری کوتاه مدت و تصمیم گیری بلندمدت)
- شبیه سازی جمعیت در بازیهای رایانهای و شبیه سازیهای تعاملی (Crowd Simulation)
- مبانی حرکتی و بهینه سازی سیستمهای گروهی
- کاربرد شبکههای عصبی در حرکت سیستمهای گروهی
- ایجاد زندگی مصنوعی (Artificial Life) در بازیهای اجتماعی (برنامهریزی، تولید، کاربرد منطق، منطق فازی)
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- Poole, David L. and Mackworth, Alan K., Artificial Intelligence: Foundations of Computational Agents. 3rd Edition, Cambridge University Press, 2023.
- Rabin, Steve, AI Game Programming Wisdom 4. Charles River Media, 2008.
- Rabin, Steve, AI Game Programming Wisdom. Cengage Learning, 2002.
- Kirby, Neil. Introduction to Game AI. Cengage Learning, 2011.
- Champandard, Alex J. AI Game Development: Synthetic Creatures with Learning and Reactive Behaviors. New Riders, 2003.