رفتارهای هوشمند جمعی در بازی‌های رایانه‌ای

Intelligent Crowd and Group Behaviors in Computer Games

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: بازی‌های رایانه‌ای
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف اصلی این درس، آشنایی با رفتارهای گروهی و سیستم‌های جمعیتی در بازی‌های رایانه‌ای است. امروزه کارهای بسیار پیشرفته و تحقیقات بسیار گسترده‌ای در این مقوله در حال انجام است. توقع می‌رود که پس از پایان درس، دانشجو اصول و مبانی رفتاری سیستم‌های گروهی، سیستم‌های گله‌ای و سیستم‌های جمعیتی را بشناسد. بتواند یک اکوسیستم زندگی مصنوعی را پایه گذاری کند و همچنین آشنایی کاملی با رویکردهای هوش مصنوعی سنتی در این زمینه داشته باشد.

سرفصل‌ها

  1. مبانی حرکتی سیستم‌های گروهی
  2. سیستم‌های گله‌ای (Flocking Systems)
  3. رفتارهای هدایتی (Steering Behaviors)
  4. هوش مصنوعی توزیع‌شده در سیستم‌های جمعی (لایه رفتار، لایه پویانمایی، لایه حرکت، تصمیم‌گیری کوتاه مدت و تصمیم گیری بلندمدت)
  5. شبیه سازی جمعیت در بازی‌های رایانه‌ای و شبیه سازی‌های تعاملی (Crowd Simulation)
  6. مبانی حرکتی و بهینه سازی سیستم‌های گروهی
  7. کاربرد شبکه‌های عصبی در حرکت سیستم‌های گروهی
  8. ایجاد زندگی مصنوعی (Artificial Life) در بازی‌های اجتماعی (برنامه‌ریزی، تولید، کاربرد منطق، منطق فازی)

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. Poole, David L. and Mackworth, Alan K., Artificial Intelligence: Foundations of Computational Agents. 3rd Edition, Cambridge University Press, 2023.
  2. Rabin, Steve, AI Game Programming Wisdom 4. Charles River Media, 2008.
  3. Rabin, Steve, AI Game Programming Wisdom. Cengage Learning, 2002.
  4. Kirby, Neil. Introduction to Game AI. Cengage Learning, 2011.
  5. Champandard, Alex J. AI Game Development: Synthetic Creatures with Learning and Reactive Behaviors. New Riders, 2003.