اصول طراحی بازی
Principles of Game Design
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: بازیهای رایانهای |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
درس طراحی بازیهای رایانهای با هدف آشنایی دانشجویان با مبانی و اصول طراحی بازیهای رایانهای ارائه میشود. این درس به دانشجویان کمک میکند تا تواناییهای لازم برای خلق بازیهای جذاب و کارآمد را کسب کنند و مهارتهای فنی و خلاقانه خود را در این زمینه ارتقاء دهند. اهداف اصلی این درس شامل درک اصول و مبانی طراحی بازی و تقویت تواناییهای خلاقانه و نوآورانه در طراحی بازی به وسیله یادگیری استفاده از ابزارها و فناوریهای موجود در توسعه بازی است.
سرفصلها
- معرفی گیمدیزاینر و مسئولیتهای آن
- توضیح مفهوم گیمدیزاین و نقش آن در صنعت بازی.
- معرفی و بررسی وظایف و مسئولیتهای اصلی یک گیمدیزاینر، ازجمله طراحی بازی، تعامل با تیم توسعه، و ارزیابی بازی.
- بررسی نقش ایده و خلاقیت در دیزاین بازی و تأثیر آن در ایجاد بازیهای موفق.
- معرفی و نحوه بررسی بازی بهعنوان دیزاینر: توضیح چگونگی تجزیه و تحلیل بازیهای موفق و یادگیری از آنها.
- تدریس مبحث نحوه طراحی و تحلیل بازی و معرفی پروژههای دانشجویان.
- چگونگی تجزیه و تحلیل بازیها به عنوان یک گیم دیزاینر و شناخت عناصر اصلی بازی.
- آشنایی با مفهوم روند بازی.
- طراحی جهان بازی و مراحل.
- آشنایی با مفهوم طراحی مکانیک در بازی.
- مفاهیم اقتصادی در سیستمهای بازی F2P.
- توضیح درباره مدلهای کسبوکار در بازیسازی که بر اساس مدل F2P عمل میکنند.
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۵۰درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۵۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- J. Schell. The Art of Game Design: A Book of Lenses. CRC Press, 2019.
- K. Salen and E. Zimmerman. Rules of Play: Game Design Fundamentals. The MIT Press, 2019.
- S. Rogers. Level Up! The Guide to Great Video Game Design, 2nd Edition, Wiley, 2014.
- T. Fullerton. Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games. 2nd Edition, Morgan Kaufmann, 2008.
- T. Heussner, T. K. Finley, and J. B. Hepler. The Game Narrative Toolbox. 2nd Edition, Focal Press Game Design Workshops, 2023.