معماری بازیهای رایانهای
Architecture of Computer Games
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: بازیهای رایانهای |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف اصلی این درس، آشنایی دانشجو با ساختار و معماری موتورهای بازی است. با شناخت ساختار موتورهای بازی، میتوان جایگاه موتور هوش مصنوعی و عملکرد مولفههای مرتبط با آن را همانند مولفههای پویانمایی استخراج کرد. مواردی که توقع میرود دانشجو پس از پایان این درس بر آنها تسلط داشته باشد عبارتند از: ۱) معماری موتورها بازی ۲) مولفه هوش مصنوعی و ارتباط آن با سایر مولفهها ۳) مولفه پویانمایی و کارکرد آن.
سرفصلها
- مبانی معماری موتورهای بازیهای رایانهای
- سامانههای پویانمایی برای بازیهای رایانهای
- معماری ترکیبی مولفههای پویانمایی و هوش مصنوعی
- مبانی پویانمایی در بازیهای رایانهای
- سیستمهای پویانمایی قاب به قاب
- سیستمهای پویانمایی اسکلتی
- ترکیب پویانمایی
- معماری سامانه پویانمایی
- لایهبندی و اولویتدهی
- ماشینهای حالت-عمل (Action-State Machines)
- مبانی روشهای تشخیص برخورد
- ایجاد سیستمهای انتقال پیام در بازیهای رایانهای
- اصول و مبانی خط لوله تصویرسازی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- Gregory, Jason. Game Engine Architecture. CRC Press, 2009.
- Mcshaffry, Mike. Game Coding Complete. Cengage Learning, 2013.
- Thorn, Alan. Game Engine Design and Implementation. Jones & Bartlett Publishers, 2011.