معماری بازی‌های رایانه‌ای

Architecture of Computer Games

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: بازی‌های رایانه‌ای
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف اصلی این درس، آشنایی دانشجو با ساختار و معماری موتورهای بازی است. با شناخت ساختار موتورهای بازی، می‌توان جایگاه موتور هوش مصنوعی و عملکرد مولفه‌های مرتبط با آن را همانند مولفه‌های پویانمایی استخراج کرد. مواردی که توقع می‌رود دانشجو پس از پایان این درس بر آن‌ها تسلط داشته باشد عبارتند از: ۱) معماری موتورها بازی ۲) مولفه هوش مصنوعی و ارتباط آن با سایر مولفه‌ها ۳) مولفه پویانمایی و کارکرد آن.

سرفصل‌ها

  1. مبانی معماری موتورهای بازی‌های رایانه‌ای
  2. سامانه‌های پویانمایی برای بازی‌های رایانه‌ای
  3. معماری ترکیبی مولفه‌های پویانمایی و هوش مصنوعی
  4. مبانی پویانمایی در بازی‌های رایانه‌ای
    • سیستم‌های پویانمایی قاب به قاب
    • سیستم‌های پویانمایی اسکلتی
    • ترکیب پویانمایی
    • معماری سامانه پویانمایی
    • لایه‌بندی و اولویت‌دهی
    • ماشین‌های حالت-عمل (Action-State Machines)
  5. مبانی روش‌های تشخیص برخورد
  6. ایجاد سیستم‌های انتقال پیام در بازی‌های رایانه‌ای
  7. اصول و مبانی خط لوله تصویرسازی

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. Gregory, Jason. Game Engine Architecture. CRC Press, 2009.
  2. Mcshaffry, Mike. Game Coding Complete. Cengage Learning, 2013.
  3. Thorn, Alan. Game Engine Design and Implementation. Jones & Bartlett Publishers, 2011.