ریاضی و فیزیک بازیهای رایانهای
Mathematics and Physics for Computer Games
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: بازیهای رایانهای |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف اصلی این درس، آشنایی دانشجو با مبانی ریاضی مورد نیاز برای توسعه بازیهای رایانهای است. ساخت بازی به شدت به فهم مطالبی خاص از هندسه تحلیلی و جبر خطی وابسته است. انتظار میرود پس از پایان این درس، دانشجو توانایی کار با بردارها، کواترنیونها، جبر ماتریسی و نیز مطالب مرتبط با هندسه تحلیلی را داشته باشد.
سرفصلها
- معرفی ریاضی تابع و الگو
- کار با توابع ریاضی
- معرفی نقاط، منحنی و صفحه
- معرفی خط، شیب، رأس و چند ضلعی
- محاسبات چهاربعدی
- گراف، ماتریس
- مبانی ریاضی مورد نیاز برای متحرکسازی
- مبانی ریاضی سیستمهای ذرهای
- مبانی فیزیک برای بازی سازی
- شبیهسازیهای فیزیکی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- Lengyel, Eric, Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics 3rd Edition, 2011.
- Fletcher, Dunn, and Parberry, Ian. 3D Math Primer for Graphics and Game Development. CRC Press, 2011.
- Eberly, David H. Game Physics. CRC Press, 2003.
- Palmer, Grant. Physics for Game Programmers. Apress, 2005.
- Millington, Ian. Game Physics Engine Development. CRC Press, 2007.