ریاضی و فیزیک بازی‌های رایانه‌ای

Mathematics and Physics for Computer Games

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: بازی‌های رایانه‌ای
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف اصلی این درس، آشنایی دانشجو با مبانی ریاضی مورد نیاز برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای است. ساخت بازی به شدت به فهم مطالبی خاص از هندسه تحلیلی و جبر خطی وابسته است. انتظار می‌رود پس از پایان این درس، دانشجو توانایی کار با بردارها، کواترنیون‌ها، جبر ماتریسی و نیز مطالب مرتبط با هندسه تحلیلی را داشته باشد.

سرفصل‌ها

  1. معرفی ریاضی تابع و الگو
  2. کار با توابع ریاضی
  3. معرفی نقاط، منحنی و صفحه
  4. معرفی خط، شیب، رأس و چند ضلعی
  5. محاسبات چهاربعدی
  6. گراف، ماتریس
  7. مبانی ریاضی مورد نیاز برای متحرک‌سازی
  8. مبانی ریاضی سیستم‌های ذره‌ای
  9. مبانی فیزیک برای بازی سازی
  10. شبیه‌سازی‌های فیزیکی

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. Lengyel, Eric, Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics 3rd Edition, 2011.
  2. Fletcher, Dunn, and Parberry, Ian. 3D Math Primer for Graphics and Game Development. CRC Press, 2011.
  3. Eberly, David H. Game Physics. CRC Press, 2003.
  4. Palmer, Grant. Physics for Game Programmers. Apress, 2005.
  5. Millington, Ian. Game Physics Engine Development. CRC Press, 2007.