بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار

Business Process Reengineering

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: معماری سازمانی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم و ابزار‌های بازمهندسی، نقش و اهمیت بازمهندسی در سازمان‌ها، آشنایی با روش‌ها و ابزار‌های متداول برای مدلسازی فرایندهای سازمان و آشنایی و ارتباط فرایندهای سازمانی با معماری سازمانی است. در انتهای این درس دانشجویان قادر خواهند بود تا فرایندهای مختلف سازمان‌ها را بشناسند، تحلیل کنند و آن‌ها را مجدداً طراحی نمایند تا به اهداف بازمهندسی مانند افزایش کارایی و اثربخشی سازمان‌ها در محیط‌های رقابتی، پویا و متمرکز بر مشتری دست یابند. کاربرد این درس در معماری سازمانی نقش بسزایی دارد و می‌تواند یک زمینه فعالیت تجاری برای افراد مهیا نماید.

سرفصل‌ها

  1. مروری بر کلیات و اصول بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار
  2. ارزﻳﺎﺑﻲ آﻣﺎدگی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ﭘﻴﺎده‌ﺳﺎزی بازمهندسی ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی کسب‌وکار
  3. بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار و خود ارزیابی سازمانی
  4. بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار و سایر روش‌های بهبود
  5. متدولوژی‌های بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار
  6. متدولوژی شارپ و مک‌درموت
  7. مدل‌سازی و طراحی فرایندها با BPMN2.0 و بهبود با رویکرد BPM و BPMS
  8. معرفی نرم‌افزارها و ابزارهای مدلسازی و مدیریت فرایندهای کسب‌وکار
  9. توانمندسازی فناوری اطلاعات و بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار
  10. استقرار بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار
  11. طراحی سیستم بازخورد و ارزیابی عملکردها و فرایندها

ارزیابی پیشنهادی

  • آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم: ۶۰ درصد نمره
  • تمرین‌های در طول ترم: ۲۰ درصد نمره
  • پروژه پژوهشی: ۲۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. M. Dumas, M. La Rosa, J. Mendling, and H. A. Reijers. Fundamentals of Business Process Management. 2nd Edition, Springer Berlin Heidelberg, 2018.
  2. H. Susanto, F. Y. Leu, and C. K. Chen. Business Process Reengineering: An ICT Approach. 1st Edition, Apple Academic Press, 2019.
  3. H. Michael and C. James. Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. Harper Information, 2001.