معماری کسبوکار
Business Architecture
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: معماری سازمانی |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
نظر به اهمیت روزافزون معماری کسبوکار به عنوان حلقه واسط استراتژیها و معماری سازمانی، لازم است دانشجویان فرصتی برای آشنایی با مفاهیم و روشهای اساسی معماری کسبوکار از جمله استراتژی، ساختار سازمانی متناسب با نوع کسبوکار، قابلیتهای کسب وکار، جریانهای ارزش، موجودیتهای اطلاعاتی و برخی از سناریوهای کاربردی معماری کسبوکار را داشته باشند. همچنین با توجه به نقطه شروع معماری سازمانی از لایه کسبوکار، کسب چنین دانش و تجربهای در محیط دانشگاه برای تربیت نیروهای کاری متخصص بسیار حائز اهمیت است.
سرفصلها
- جایگاه و ارتباط معماری کسبوکار با معماری سازمانی
- چارچوبها، ابزارها و استانداردهای مدلسازی معماری کسبوکار
- مفاهیم و روشهای مدلسازی استراتژیهای کسبوکار
- روشهای مدلسازی قابلیتهای کسبوکار
- مدلسازی و طراحی ساختار سازمانی
- مفاهیم و روشهای مدلسازی زنجیرهها و جریانهای ارزش
- مدلسازی اطلاعات در ارتباط با کسبوکار
- مدلسازی اقدامات اجرایی (پروژههای) تحولی
- آشنایی با برخی از سناریوهای کاربردی مهم معماری کسبوکار
- مدلهای مرجع و بهترین تجارب ملی و بین المللی در معماری کسبوکار
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- A Guide to the Business Architecture Body of Knowledge® (BIZBOK® Guide) v11.0, 2022.
- D. Simon and C. Schmidt. Business Architecture Management, Architecting the Business for Consistency and Alignment. Springer, 2015.
- M. Lankhorst. Enterprise Architecture at Work Modelling, Communication and Analysis. 4th Edition. Springer, 2017.
- TOGAF® Series Guide, Capability-based Planning, The Open Group, 2022.