نظریه الگوریتمی بازیها
Algorithmic Game Theory
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: الگوریتمها و محاسبات |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
نظریه بازیها کاربردهای وسیعی در بسیاری از حوزهها دارد که مهمترین آنها حوزههای اقتصادی، کسبوکار و علوم اجتماعی است. بهطور کلی در نظریه بازیها با سیستمهایی شامل عاملهای هوشمند و خودخواه سروکار داریم که هر کدام از آنها بنا به مصالح خویش وضعیت سیستم را تغییر میدهند. نظریه بازیها ابزار تحلیل اینگونه از سیستمها را در اختیار ما قرار میدهد و کمک میکند تا بتوانیم آنها را به شیوهای درست و منطقی کنترل کنیم.
سرفصلها
- مقدمات و مفاهیم اولیه، انواع بازیها
- محاسبه نقاط تعادل و مسائل مربوطه
- قضیه نش، لم اسپرنر، قضیه بروور و الگوریتم لمکه هاوسون
- مسائل جستجوی تام و کلاسهای پیچیدگی مرتبط
- گراف بازی و شرایط برد
- بازیهای بینهایت و تشخص
- اتوماتای درختی
- بازیهای تصادفی و فرایند تصمیمگیری مارکوف
- طراحی مکانیزم الگوریتمی
- انواع مزایدهها و مزایدههای ترکیبیاتی
- دینامیک بازیها
- مسائل یادگیری
ارزیابی پیشنهادی
- آزمون (۶۰ درصد نمره)
- تمرین (۲۰ درصد نمره)
- سمینار (۲۰ درصد نمره)
منابع پیشنهادی
- T. Roughgarden. Twenty Lectures on Algorithmic Game Theory. Cambridge University Press, 2016.
- K. R. Apt and E. Grädel. Lectures in game theory for computer scientists. Cambridge University Press, 2011.
- Y. Shoham and K. Leyton-Brown. Multiagent systems: Algorithmic, game-theoretic, and logical foundations. Cambridge University Press, 2008.
- N. Nisan, T. Roughgarden, E. Tardos, and V. V. Vazirani. Algorithmic game theory. Cambridge University Press, 2007.