نظریه الگوریتمی بازی‌ها

Algorithmic Game Theory

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: الگوریتم‌ها و محاسبات
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

نظریه بازی‌ها کاربردهای وسیعی در بسیاری از حوزه‌ها دارد که مهم‌ترین آن‌ها حوزه‌های اقتصادی، کسب‌وکار و علوم اجتماعی است. به‌طور کلی در نظریه بازی‌ها با سیستم‌هایی شامل عامل‌های هوشمند و خودخواه سروکار داریم که هر کدام از آن‌ها بنا به مصالح خویش وضعیت سیستم را تغییر می‌دهند. نظریه بازی‌ها ابزار تحلیل این‌گونه از سیستم‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد و کمک می‌کند تا بتوانیم آن‌ها را به شیوه‌ای درست و منطقی کنترل کنیم.

سرفصل‌ها

  1. مقدمات و مفاهیم اولیه، انواع بازی‌ها
  2. محاسبه نقاط تعادل و مسائل مربوطه
  3. قضیه نش، لم اسپرنر، قضیه بروور و الگوریتم لمکه هاوسون
  4. مسائل جستجوی تام و کلاس‌های پیچیدگی مرتبط
  5. گراف بازی و شرایط برد
  6. بازی‌های بی‌نهایت و تشخص
  7. اتوماتای درختی
  8. بازی‌های تصادفی و فرایند تصمیم‌گیری مارکوف
  9. طراحی مکانیزم الگوریتمی
  10. انواع مزایده‌ها و مزایده‌های ترکیبیاتی
  11. دینامیک بازی‌ها
  12. مسائل یادگیری

ارزیابی پیشنهادی

  • آزمون (۶۰ درصد نمره)
  • تمرین (۲۰ درصد نمره)
  • سمینار (۲۰ درصد نمره)

منابع پیشنهادی

  1. T. Roughgarden. Twenty Lectures on Algorithmic Game Theory. Cambridge University Press, 2016.
  2. K. R. Apt and E. Grädel. Lectures in game theory for computer scientists. Cambridge University Press, 2011.
  3. Y. Shoham and K. Leyton-Brown. Multiagent systems: Algorithmic, game-theoretic, and logical foundations. Cambridge University Press, 2008.
  4. N. Nisan, T. Roughgarden, E. Tardos, and V. V. Vazirani. Algorithmic game theory. Cambridge University Press, 2007.