مبانی ساخت بازیهای رایانهای
Fundamentals of Computer Game Development
مقطع: کارشناسی | گرایش: |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: برنامهسازی پیشرفته | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف اصلی درس آشنایی دانشجویان با فرآیند توسعه بازی و ساختارهای پایهای بازی است. در این درس پیشنیازهای اصلی برای درگیر کردن دانشجویان با توسعه بازی بیان خواهد شد. مواردی که توقع میرود دانشجو پس از پایان درس بر آنها تسلط داشته باشد عبارتند از: ۱) آشنایی با خط لوله توسعه بازیهای رایانهای ۲) آشنایی کامل با ساختار حلقه بازی و مولفههای منطق و تصویرسازی ۳) آشنایی با مبانی ریاضی توسعه بازی ۴) آشنایی با برنامهنویسی روند بازی با استفاده از موتورهای بازیسازی.
سرفصلها
- تاریخچهای بر بازیهای رایانهای
- آشنایی با خط لوله تولید بازیهای رایانهای – پیشتولید
- آشنایی با خط لوله تولید بازیهای رایانهای – تولید
- آشنایی با خط لوله تولید بازیهای رایانهای – پستولید
- مبانی ریاضیات مورد نیاز برای بازیهای رایانهای –جبر خطی (ماتریس، کواترنیون، بردار و پرتو)
- حلقههای بازی (بهروزرسانی و تصویرسازی)
- مبانی برنامهنویسی منطق روند بازی
- آشنایی با تغییرشکلهای هندسی
- دوربین در بازیهای رایانهای
- تکنیکهای بهینهسازی در بازیهای رایانهای (برش ضلع پشتی، برش مخروط دید، برش انسداد و سطوح جزئیات پیوسته و گسسته)
- معماری موتورهای بازی و مولفههای اصلی آن
- برنامهنویسی روند بازی با استفاده از موتورهای بازیسازی
- استفاده از الگوهای طراحی بازی به منظور برنامهنویسی تمیز منطق بازی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها: ۲۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره
- پروژه پایانی: ۲۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- J. Novak. Game Development Essentials: An Introduction. 3rd Edition, Cengage Learning, 2011.
- N. A. Borromeo. Hands-On Unity 2020 Game Development. Packt Publishing, 2020.
- J. P. Doran. Unity 2022 Mobile Game Development, 3rd Edition, Packt Publishing, 2022.
- J. Chen. Game Development with Unity for .NET Developers: The ultimate guide to creating games with Unity and Microsoft Game Stack. Packt Publishing, 2022.
- P. Felicia, Unity from Zero to Proficiency (Intermediate): A step-by-step guide to coding your first FPS in C# with Unity, 3rd Edition, Independently published, 2019.
- E. Lengyel. Mathematics for 3D Game Programming And Computer Graphics. 3rd Edition, Cengage Learning, 2012.