مبانی کارآفرینی
Fundamentals of Entrepreneurship
مقطع: کارشناسی | گرایش: |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۲ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با تاریخچه، مبانی و مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت در فرایند کارآفرینی و مدیریت کسبوکار است.
سرفصلها
- آشنایی با تاریخچه کارآفرینی، مفاهیم کارآفرینی و انواع آن
- آشنایی با انواع کسبوکار و مبانی و اصول کسبوکار
- آشنایی با مبانی بازار و مدیریت بازار
- آشنایی با داستانهای موفقیت و شکست کارآفرینان و قهرمانان توسعه
- ارزیابی امکانسنجی و انتخاب ایده کارآفرینی
- آشنایی با چارچوب طرح کسبوکار
- طراحی جداول و محاسبات طرح کسبوکار
- آشنایی با مراحل ثبت و تاسیس شرکت و آشنایی با انواع شرکتها
- آشنایی با مبانی کسبوکار در اقتصاد ایران و کلیات قوانین تجارت در ایران
- آشنایی با تجربیات موفق کارآفرینان ایرانی
- آشنایی با مهارتهای کارآفرینی: کار گروهی، مدیریت منابع، مدیریت مالی، ارتباطات و نظایر آن
- برنامهریزی و سازماندهی کسبوکار
- راهاندازی کسبوکار، تولید، کنترل کیفیت و کنترل هزینهها
- بازاریابی، فروش و ارتباط با مشتری
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- محمد احمدپور داریانی، محمد مقیمی. مبانی کارآفرینی. انتشارات فراندیش، ۱۴۰۲.
- S. Read, S. Sarasvathy, N. Dew, and R. Wiltbank. Effectual Entrepreneurship. 2nd Edition, Routledge, 2016.
- H. Nandan. Fundamentals of Entrepreneurship. 3rd Edition, Phi Learning, 2013.