مبانی کارآفرینی

Fundamentals of Entrepreneurship

مقطع: کارشناسی گرایش:
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۲
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با تاریخچه، مبانی و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در فرایند کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار است.

سرفصل‌ها

  1. آشنایی با تاریخچه کارآفرینی، مفاهیم کارآفرینی و انواع آن
  2. آشنایی با انواع کسب‌وکار و مبانی و اصول کسب‌وکار
  3. آشنایی با مبانی بازار و مدیریت بازار
  4. آشنایی با داستان‌های موفقیت و شکست کارآفرینان و قهرمانان توسعه
  5. ارزیابی امکان‌سنجی و انتخاب ایده کارآفرینی
  6. آشنایی با چارچوب طرح کسب‌وکار
  7. طراحی جداول و محاسبات طرح کسب‌وکار
  8. آشنایی با مراحل ثبت و تاسیس شرکت و آشنایی با انواع شرکت‌ها
  9. آشنایی با مبانی کسب‌وکار در اقتصاد ایران و کلیات قوانین تجارت در ایران
  10. آشنایی با تجربیات موفق کارآفرینان ایرانی
  11. آشنایی با مهارت‌های کارآفرینی: کار گروهی، مدیریت منابع، مدیریت مالی، ارتباطات و نظایر آن
  12. برنامه‌ریزی و سازماندهی کسب‌وکار
  13. راه‌اندازی کسب‌وکار، تولید، کنترل کیفیت و کنترل هزینه‌ها
  14. بازاریابی، فروش و ارتباط با مشتری

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۷۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. محمد احمدپور داریانی، محمد مقیمی. مبانی کارآفرینی. انتشارات فراندیش، ۱۴۰۲.
  1. S. Read, S. Sarasvathy, N. Dew, and R. Wiltbank. Effectual Entrepreneurship. 2nd Edition, Routledge, 2016.
  2. H. Nandan. Fundamentals of Entrepreneurship. 3rd Edition, Phi Learning, 2013.