حقوق و اخلاق در تجارت الکترونیکی

Law and Ethics in E-Commerce

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تجارت الکترونیکی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با موازین و هنجارهای حقوقی - اخلاقی تجارت الکترونیک، به‌ویژه معیارهای تجارت اخلاقی و مسئولانه در عرصه تجارت الکترونیک به طور کلی و در زیربخش‌های آن به طور خاص است.

سرفصل‌ها

  1. مبانی تجارت اخلاقی و مسئولانه
  2. موازین و هنجارهای حاکم در زمینه تجارت اخلاقی و مسئولانه
  3. اخلاق حسنه و تجارت الکترونیک
  4. «مراقبت مقتضی» در تجارت الکترونیک
  5. داده‌های شخصی، حریم خصوصی و تجارت الکترونیک
  6. موازین و هنجارهای حقوقی - اخلاقی بازاریابی و تبلیغات الکترونیک
  7. تبعیض و تجارت الکترونیک
  8. حمایت از کودکان و تجارت الکترونیک
  9. سامانه‌های شهرت و تجارت الکترونیک

ارزیابی پیشنهادی

منابع پیشنهادی

  1. C. Kuner, L. A. Bygrave, C. Docksey, and L. Drechsler. The EU General Data Protection Regulation (GDPR), A Commentary. Oxford University Press, 2020.
  2. A. W. Langvardt, A. J. Barnes, J. Darin Prenkert, M. A. McCrory, and J. E. Perry. Business Law: The Ethical, Global, And E-Commerce Environment, 17th Edition. McGraw-Hill Education, 2019.
  3. G. Jentz and R. Miller. Business Law Today: The Essentials: Text & Summarized Cases: E-Commerce, Legal, Ethical, and International Environment. South-Western Cengage Learning, 2011.
  4. F. Wang. Law of Electronic Commercial Transactions: Contemporary Issues in the EU, US and China. Routledge Research in Information Technology and E-Commerce Law, 2014.
  5. European Commission. Ethics Guidelines for Trustworthy AI, 2019. https://ec.europa.eu/futurium/en/ai-alliance-consultation.