معماری کسب‌و‌کار

Business Architecture

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: معماری سازمانی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

نظر به اهمیت روزافزون معماری کسب‌وکار به عنوان حلقه واسط استراتژی‌ها و معماری سازمانی، لازم است دانشجویان فرصتی برای آشنایی با مفاهیم و روش‌های اساسی معماری کسب‌وکار از جمله استراتژی، ساختار سازمانی متناسب با نوع کسب‌وکار، قابلیت‌های کسب وکار، جریان‌های ارزش، موجودیت‌های اطلاعاتی و برخی از سناریوهای کاربردی معماری کسب‌وکار را داشته باشند. همچنین با توجه به نقطه شروع معماری سازمانی از لایه کسب‌وکار، کسب چنین دانش و تجربه‌ای در محیط دانشگاه برای تربیت نیروهای کاری متخصص بسیار حائز اهمیت است.

سرفصل‌ها

  1. جایگاه و ارتباط معماری کسب‌وکار با معماری سازمانی
  2. چارچوب‌ها، ابزارها و استانداردهای مدل‌سازی معماری کسب‌وکار
  3. مفاهیم و روش‌های مدل‌سازی استراتژی‌های کسب‌وکار
  4. روش‌های مدل‌سازی قابلیت‌های کسب‌وکار
  5. مدل‌سازی و طراحی ساختار سازمانی
  6. مفاهیم و روش‌های مدل‌سازی زنجیره‌ها و جریان‌های ارزش
  7. مدل‌سازی اطلاعات در ارتباط با کسب‌وکار
  8. مدل‌سازی اقدامات اجرایی (پروژه‌های) تحولی
  9. آشنایی با برخی از سناریوهای کاربردی مهم معماری کسب‌وکار
  10. مدل‌های مرجع و بهترین تجارب ملی و بین المللی در معماری کسب‌وکار

ارزیابی پیشنهادی

منابع پیشنهادی

  1. A Guide to the Business Architecture Body of Knowledge® (BIZBOK® Guide) v11.0, 2022.
  2. D. Simon and C. Schmidt. Business Architecture Management, Architecting the Business for Consistency and Alignment. Springer, 2015.
  3. M. Lankhorst. Enterprise Architecture at Work Modelling, Communication and Analysis. 4th Edition. Springer, 2017.
  4. TOGAF® Series Guide, Capability-based Planning, The Open Group, 2022.