You are not allowed to perform this action
بازیهای رایانهای
| رشته: بازیهای رایانهای | گرایش: – |
| مقطع: کارشناسی ارشد | آخرین تصویب: ۱۴۰۳/۱۰/۱۶ |
مشخصات کلی، تعریف و اهداف
هدف از این رشته آموزش و تربیت متخصصانی است که توانایی طراحی، توسعه و ارزیابی بازیهای رایانهای در انواع مختلف از جمله بازیهای ویدیویی، موبایلی و واقعیت مجازی را دارا باشند. این رشته ترکیبی از مهندسی و علم کامپیوتر، طراحی گرافیک، مهندسی نرمافزار، روانشناسی، هنر و تعامل انسان و کامپیوتر است. دانشجویان این رشته با مفاهیم پیچیدهای همچون الگوریتمها، شبیهسازیهای پیچیده، گرافیک رایانهای، هوش مصنوعی، تعامل کاربر و تجربه بازی آشنا میشوند و مهارتهای لازم برای توسعه بازیهایی با کیفیت بالا را فرا میگیرند.
جدول ۱. دروس جبرانی
| عنوان درس | واحد | Course Title |
|---|---|---|
| برنامهسازی پیشرفته | ۳ | Advanced Programming |
| طراحی الگوریتمها | ۳ | Design of Algorithms |
| جبر خطی | ۳ | Linear Algebra |
| سیستمهای عامل | ۳ | Operating Systems |
| هوش مصنوعی | ۳ | Artificial Intelligence |
جدول ۲. دروس اصلی
| عنوان درس | واحد | Course Title |
|---|---|---|
| اصول ساخت بازیهای رایانهای* | ۳ | Principles of Computer Game Development |
| هوش مصنوعی بازیهای رایانهای | ۳ | Computer Games Artificial Intelligence |
| ریاضی و فیزیک بازیهای رایانهای | ۳ | Mathematics and Physics for Computer Games |
| برنامهنویسی گرافیک | ۳ | Graphics Programming |
| معماری بازیهای رایانهای | ۳ | Architecture of Computer Games |
| اصول طراحی بازی | ۳ | Principles of Game Design |
| فناوریهای مرتبط با بازیهای رایانهای | ۳ | Computer Games Technologies |
* اخذ حداقل ۴ درس از جدول فوق شامل دروس ستارهدار برای تمام دانشجویان این گرایش الزامی است.
جدول ۳. دروس اختیاری
| عنوان درس | واحد | Course Title |
|---|---|---|
| برنامهنویسی موتورهای تصویرسازی | ۳ | Rendering Engine Programming |
| برنامهنویسی روند بازی با موتورهای بازی | ۳ | Gameplay Programming with Game Engines |
| مدیریت پروژههای بازیسازی | ۳ | Project Management in Game Development |
| رفتارهای هوشمند جمعی در بازیهای رایانهای | ۳ | Intelligent Crowd and Group Behaviors in Computer Games |
| تصمیمگیری، راهبرد و ناوش در بازیهای رایانهای | ۳ | Decision Making, Strategy, and Navigation in Computer Games |
| بازیهای آموزشی | ۳ | Educational Games |
| بازیهای جدی و شبیهسازیهای تعاملی | ۳ | Serious Games and Interactive Simulations |
| برنامهنویسی همروند | ۳ | Concurrent Programming |
| هنر در بازیهای رایانهای | ۳ | Art in Computer Games |
| محاسبات انسانی | ۳ | Human Computation |
| اقتصاد بازیسازی | ۳ | Game Monetization |
| موسیقی بازی و جلوههای صوتی | ۳ | Game Music and Sound Effects |
| سیستمهای توزیعشده | ۳ | Distributed Systems |
| مباحث ویژه در بازیهای رایانهای ۱ | ۳ | Special Topics in Computer Games 1 |
| مباحث ویژه در بازیهای رایانهای ۲ | ۳ | Special Topics in Computer Games 2 |
| دو درس از گرایشها یا رشتههای دیگر با نظر استاد راهنما |