You are not allowed to perform this action

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

Augmented Reality and Virtual Reality

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تحول دیجیتال
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با مبانی فنی و تجربی برای طراحی محیط‌های مورد نیاز برای کاربردهای بسترهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌باشد. درک جامع و گسترده در زمینه این حوزه پویا و در حال تکامل اهمیت زیادی دارد. آماده‌سازی دانشجویان برای مشارکت در توسعه برنامه‌های کاربردی در این زمینه و انجام پروژه‌های تحقیقاتی بین رشته‌ای مرتبط در زمینه‌های صنعتی، تولیدی و پزشکی از اهداف این درس است.

سرفصل‌ها

  1. پیشینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، روندهای اخیر و کاربردهای آتی فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه
  2. بهترین تجربه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شامل طراحی، توسعه پروتوتایپ و بحث‌های اخلاقی
  3. شاخص‌های فیزیولوژی و روان‌شناسی انسان و عوامل موثر بر قابلیت استفاده از این فناوری‌ها توسط انسان
  4. چارچوب ارزیابی فناوری‌های مرتبط و برنامه‌های کاربردی
  5. مبانی فناورانه و طراحی برای تجربه‌های همه جانبه مرتبط
  6. دستگاه‌های ورودی شامل کنترل‌گرها، رهگیرهای حرکتی و فناوری‌های ثبت حرکت، پیمایش و کنترل ژست
  7. دستگاه‌های خروجی شامل نمایشگرهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و گرافیک سه بعدی تعاملی
  8. ابزارهای دریافت و تحلیل صدای محیط
  9. دستگاه‌های haptic و vibrotactile
  10. بسترهای رسانه‌ای همه جانبه یکپارچه‌سازی شده و معماری‌های سیستم
  11. محاسبات فیزیکی و پروتوتایپ سریع
  12. برنامه‌نویسی واقعیت مجازی

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۳۵ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۶۵ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. K.S. Hale and K.M. Stanney. Handbook of virtual environments: design, implementation, and applications. CRC Press, 2015.
  2. J. Jerald. The VR book: Human-centered design for virtual reality. Morgan & Claypool, 2015.
  3. T. Parisi. Learning virtual reality: developing immersive experiences and applications for desktop web and mobile. O’reilly, 2016.
  4. A. Noë. Action in perception. The MIT Press, 2005.