You are not allowed to perform this action
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
Augmented Reality and Virtual Reality
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: تحول دیجیتال |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با مبانی فنی و تجربی برای طراحی محیطهای مورد نیاز برای کاربردهای بسترهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده میباشد. درک جامع و گسترده در زمینه این حوزه پویا و در حال تکامل اهمیت زیادی دارد. آمادهسازی دانشجویان برای مشارکت در توسعه برنامههای کاربردی در این زمینه و انجام پروژههای تحقیقاتی بین رشتهای مرتبط در زمینههای صنعتی، تولیدی و پزشکی از اهداف این درس است.
سرفصلها
- پیشینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، روندهای اخیر و کاربردهای آتی فناوریهای مورد نیاز در این زمینه
- بهترین تجربههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شامل طراحی، توسعه پروتوتایپ و بحثهای اخلاقی
- شاخصهای فیزیولوژی و روانشناسی انسان و عوامل موثر بر قابلیت استفاده از این فناوریها توسط انسان
- چارچوب ارزیابی فناوریهای مرتبط و برنامههای کاربردی
- مبانی فناورانه و طراحی برای تجربههای همه جانبه مرتبط
- دستگاههای ورودی شامل کنترلگرها، رهگیرهای حرکتی و فناوریهای ثبت حرکت، پیمایش و کنترل ژست
- دستگاههای خروجی شامل نمایشگرهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و گرافیک سه بعدی تعاملی
- ابزارهای دریافت و تحلیل صدای محیط
- دستگاههای haptic و vibrotactile
- بسترهای رسانهای همه جانبه یکپارچهسازی شده و معماریهای سیستم
- محاسبات فیزیکی و پروتوتایپ سریع
- برنامهنویسی واقعیت مجازی
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینها و پروژه: ۳۵ درصد نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۶۵ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- K.S. Hale and K.M. Stanney. Handbook of virtual environments: design, implementation, and applications. CRC Press, 2015.
- J. Jerald. The VR book: Human-centered design for virtual reality. Morgan & Claypool, 2015.
- T. Parisi. Learning virtual reality: developing immersive experiences and applications for desktop web and mobile. O’reilly, 2016.
- A. Noë. Action in perception. The MIT Press, 2005.