You are not allowed to perform this action
الگوها در مهندسی نرمافزار
Patterns in Software Engineering
مقطع: تحصیلات تکمیلی | گرایش: نرمافزار |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
هدف این درس، آشنا کردن دانشجویان با الگوها و کاربرد آنها در مهندسی نرمافزار است. دانشجویان ضمن آشنایی با الگوهای رایج تحلیل، طراحی، معماری، مهندسی مجدد و مهندسی فرایند، با الگوهای بازآرایی کد و پادالگوها نیز آشنا میشوند. به دلیل تعدد الگوها، سعی میشود ضمن تأکید بر معرفی تفصیلی الگوهای پرکاربرد، آشنایی کافی با ساختارها و اصول مبنایی و روشهای مدیریت پیچیدگی و تحلیل الگوها نیز حاصل شود.
سرفصلها
- مقدمهای بر الگوها در مهندسی نرمافزار
- الگوهای طراحی GoF
- الگوهای طراحی GRASP
- الگوهای معماری
- الگوهای بازآرایی کد
- الگوهای مهندسی مجدد
- پادالگوها
- روشهای طبقهبندی، مدیریت پیچیدگی و تحلیل الگوها
ارزیابی پیشنهادی
- آزمونهای میانترم و پایانترم: ۶۰ درصد نمره
- تمرینهای در طول ترم: ۲۰ درصد نمره
- پروژه پژوهشی: ۲۰ درصد نمره
منابع پیشنهادی
- E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, and J. Vlissides. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. 1st Edition, Addison-Wesley, 1995.
- F. Pikus. Hands-On Design Patterns with C++. 2nd Edition, Packt Publishing, 2023.
- F. Buschmann, R. Meunier, H. Rohnert, P. Sommerlad, and M. Stal. Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns. Vol. 1. Wiley, 1996.
- F. Buschmann, K. Henney, and D.C. Schmidt. Pattern-Oriented Software Architecture: On Patterns and Pattern Languages. Vol. 5, Wiley, 2007.
- J. Kerievsky. Refactoring to Patterns. Addison-Wesley, 2004.