You are not allowed to perform this action

تجارت سیار و رایانش فراگیر

Mobile Commerce and Pervasive Computing

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: تجارت الکترونیکی
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با فناوری‌ها و روندهای نوظهور در تجارت تلفن همراه و رایانش فراگیر، مسائل و چالش‌های تجارت الکترونیکی سیار، و شناسایی پیامدهای اخلاقی، قانونی و اجتماعی تجارت تلفن همراه و رایانش فراگیر است.

سرفصل‌ها

  1. مقدمه‌ای بر تجارت تلفن همراه هوشمند و رایانش فراگیر، و دسته‌بندی کاربردها (بازی، تجارت، آموزش، سلامت و نظایر آن)
  2. تجهیزات سیار شامل تلفن همراه، تبلت، دستگاه‌های چندرسانه‌ای، پوشیدنی و نظایر آن
  3. شبکه ارتباطی و تجارت سیار
  4. اینترنت اشیاء، هوش محیطی، رایانش لبه و رایانش ابری (توسعه نرم‌افزار مبتنی بر بستر ابری)
  5. طراحی و پیاده‌سازی تجارت سیار و سامانه‌های رایانش فراگیر
  6. تجارت مبتنی بر موقعیت مکانی
  7. ویژگی‌های خاص تلفن همراه هوشمند (مطالعه موردی موتور جستجو در تلفن همراه هوشمند)
  8. بانکداری سیار، سامانه‌های پرداخت سیار و کیف‌های بی‌سیم
  9. بازاریابی سیار (Mobile Marketing)
  10. رایانش ناپیدا (Invisible Computing)
  11. محدودیت‌های تجارت سیار، هوش مصنوعی و تجارت سیار، شبکه‌های اجتماعی و تجارت سیار
  12. امنیت سامانه‌های تجارت سیار، انواع تهدیدات و جرائم در تجارت سیار

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌ها و پروژه: ۴۰ درصد نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایانی: ۶۰ درصد نمره

منابع پیشنهادی

  1. P. May and T. Jell. Mobile Commerce: Opportunities, Applications, and Technologies of Wireless Business. Cambridge University Press, 2001.
  2. P. Duhan and A. Singh. M-Commerce: Experiencing the Phygital Retail. CRC Press, 2019.
  3. A. Mehrotra and M. Musolesi.Intelligent Notification Systems. Springer, 2020.
  4. H. K. Thakkar, etal.. Predictive Analytics in Cloud, Fog, and Edge Computing: Perspectives and Practices of Blockchain, IoT, and 5G. Springer, 2023.
  5. S. Misra, A. Tyagi, V. Piuri, and L. Garg. Artificial Intelligence for Cloud and Edge Computing. Springer, 2022.