You are not allowed to perform this action

تجارت الکترونیکی

Electronic Commerce

مقطع: کارشناسی گرایش: فناوری اطلاعات
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

تجارت الکترونیکی به عنوان فناوری پایه در راه‌حل‌های الکترونیکی از آن‌چنان اهمیتی برخوردار است که گروهی، انواع راه‌حل‌های الکترونیکی را با فرض تغییر کالای مورد مبادله، گونه‌هایی از تجارت الکترونیکی می‌دانند. ضرورت درس تجارت الکترونیکی به عنوان درسی جامع در حوزه‌های بین رشته‌ای فناوری اطلاعات را می‌توان به علت نیاز به فناوری‌های متعدد در طراحی و پیاده‌سازی راه حل‌های الکترونیکی و جنبه‌های اطلاعاتی و پیکره‌های دانشی و مهارتی گسترده‌ی مرتبط جست.

سرفصل‌ها

  • مفاهیم پایه تجارت الکترونیکی (۷ جلسه)
  • آشنایی با مدل‌های کسب و کار در تجارت الکترونیکی
  • ابزار و سازوکارهای تجارت الکترونیکی
  • آشنایی با زیرساخت‌ها و فناوری‌های مرتبط به تجارت الکترونیکی
  • آشنایی با روش‌های کسب درآمد در تجارت الکترونیکی
  • خدمات الکترونیکی
  • کسب و کار در تجارت الکترونیکی (۱۲ جلسه)
  • خرده فروشی
  • آشنایی با انواع حراجی‌ها و بازارهای الکترونیکی
  • کسب و کار متحرک
  • کسب و کار هوشمند
  • کسب و کار اجتماعی
  • بنگاه‌های اجتماعی
  • شناخت مدل تجاری و نحوه تعریف آن
  • بازاریابی و تبلیغات (۲ جلسه)
  • انواع روش‌های بازاریابی الکترونیکی
  • تبلیغات و ترویج الکترونیکی
  • امنیت و حقوق تجارت الکترونیکی (۶ جلسه)
  • سامانه‌های پرداخت الکترونیکی و امنیت در آن‌ها
  • امنیت در تجارت الکترونیک
  • حقوق کسب و کار الکترونیکی
  • اسناد تجارت الکترونیکی
  • آشنایی با مفاهیم راهبردی تجارت الکترونیکی (۲ جلسه)
  • سوابق تجارت الکترونیکی (۲ جلسه)
  • تجارت الکترونیکی در جهان
  • تجارت الکترونیکی در ایران

ارزیابی پیشنهادی

  • تمرین‌های نظری و عملی: ۶ نمره
  • آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم: ۱۲ نمره
  • آزمونک‌ها: ۲ نمره

منابع پیشنهادی

  1. K. C. Laudon and C. Traver. E-commerce 2023–2024: business. technology. society. 18th Edition, Pearson, 2024.
  2. D. Chaffey, T. Hemphill, and D. E. bird. Digital Business and E-Commerce Management, 7th Edition, Pearson, 2019.
  3. E. Turban, D. King, J. K. Lee, T. P. Liang, and D. C. Turban. Electronic Commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective. 9th Edition, Springer, 2018.