مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات
Information Technology Project Management
مقطع: کارشناسی | گرایش: فناوری اطلاعات |
نوع درس: نظری | تعداد واحد: ۳ |
پیشنیاز: – | همنیاز: – |
هدف کلی
کارشناسان فناوری اطلاعات در سطوح مدیریت و اجرا با انواع پروژههایی سروکار دارند که ماهیت تلفیقی نرمافزاری، سختافزاری، ارتباطی و اطلاعاتی دارد و گروه یا گروههای متعددی دست اندرکار تعریف، تولید، تحویل و اجرای آنها هستند. مدیریت این پروژهها دشواریهایی دارد که در تلفیق با الگوهای برونسپاری دو چندان میشود. هدف این درس آشنایی دانشجویان با گونههای نو و ارتقاءیافته مدیریت پروژه و مدیریت پروژههای نرمافزاری در قالب مدیریت پروژههای انفورماتیکی یا فناوری اطلاعاتی است. در این درس دانشجویان فرا میگیرند چگونه در جایگاه مجری، کارفرما، مشاور و یا ناظر در امر مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات از تعریف تا اجرا و از تحویل تا نگهداری فعالیت کنند.
سرفصلها
- مقدمات (۳ جلسه)
- اهداف، برنامهی درسی و توافق بر الگوی تعلیم و چارچوب درس
- مفاهیم بنیادی مدیریتی
- اصول مدیریت پروژه فناوری اطلاعات، چالشها و ویژگیهای مدیریت فناوری اطلاعات
- متدولوژیها و فرایندهای پروژه فناوری اطلاعات: چرخه حیات پروژه
- آغاز پروژه (۸ جلسه)
- موارد کاری (کسب و کاری)
- بیانیهی پروژه
- تشکیل تیم پروژه
- تعریف ساختار شکست کار پروژه
- مدیریت جنبههای مختلف پروژه (۱۳ جلسه)
- مدیریت دامنه پروژه
- مدیریت زمان و هزینه پروژه
- مدیریت دانش پروژه
- مدیریت مخاطرات پروژه
- مدیریت ارتباطات و ذینفعان پروژه
- مدیریت یکپارچهسازی و کیفیت پروژه
- مدیریت تغییرات، مقاومتها و تعارضات
- مدیریت تدارک و برونسپاری پروژهها
- نرمافزارهای مدیریت پروژه و وبگاهها و داشبوردها (۱ جلسه)
- رهبری و آداب پروژه (۲ جلسه)
- طرح پیادهسازی و پایاندهی و پروژهها (۱ جلسه)
- مدل بلوغ و تکاملی و روش چابک مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات (۱ جلسه)
ارزیابی پیشنهادی
- تمرینهای مهارتی (در قالب اعمال یک مدیریت شبیهسازیشده بر یک پروژه اطلاعات): ۶ نمره
- آزمونهای میانترم و پایانی: ۱۲ نمره
- آزمونکها: ۲ نمره
منابع پیشنهادی
- J. T. Marchewka. Information Technology Project Management. 5th Edition, WILEY, 2016.
- G. McLeod and D. Smith. Managing information Technology Project. Course Technology, 1996.
- C. kemerer. Software Project Management: Readings and Cases. McGraw-Hill, 1997.