برنامه‌نویسی گرافیک

Graphics Programming

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: بازی‌های رایانه‌ای
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف اصلی این درس، آشنا کردن دانشجو با اصول برنامه‌نویسی گرافیک، خط لوله‌های تصویرسازی، ایجاد جلوه‌های نورپردازی و سایه زنی، مواد گرافیکی و جلوه‌های پس پردازشی برای بازی‌های رایانه‌ای است. انتظار می‌رود دانشجو پس از پایان درس مبانی نظری لازم برای درس برنامه نویسی موتورهای تصویرسازی را گذرانده باشد و بر آن‌ها مسلط شده باشد.

سرفصل‌ها

  1. مبانی گرافیک
  2. گرافیک دوبعدی و سه بعدی
  3. پرتویابی (Ray tracing)
  4. خط لوله گرافیکی مستقیم
  5. خط لوله گرافیکی تاخیری
  6. خط لوله گرافیکی برای سایه زنی راس (vertex-lit shading)
  7. تشریح کامل مراحل مختلف خط لوله تصویرسازی
  8. بردارزدایی (Rasterization)
  9. برنامه نویسی سایه‌زن (Shader programming)
  10. نگاشت سطوح
  11. روشن سازی محلی و سراسری
  12. نوردهی و مواد

ارزیابی پیشنهادی

منابع پیشنهادی

  1. Sherrod, Allen. Game Graphic Programming. Cengage Learning, 2008.
  2. Sherrod, Allen. Beginning DirectX 11 Game Programming. Cengage Learning, 2012.
  3. Han, JungHyun. 3D Graphics for Game Programming. Chapman & Hall/CRC, 2011.