تحلیل داده‌های کسب‌وکار

Business Data Analysis

مقطع: تحصیلات تکمیلی گرایش: علم داده
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: – هم‌نیاز: –

هدف کلی

داده‌های کسب‌وکار و تجزیه و تحلیل آن‌ها به عنوان یک شاخه کاربردی و مبتنی بر علم داده و پیشرفت‌های آن است. که با توجه به تاثیرگذاری آن به عنوان یک محرک مهم در علم داده مطرح می‌باشد. مهم‌ترین دارایی هر کسب‌وکار داده‌های آن است که با بهره‌گیری از آن و اتخاذ استراتژی‌های درست در این زمینه می‌تواند به دست‌یابی به اهداف خود با بهره‌وری بالاتری عمل کند. در این درس دانشجویان با بهره‌گیری از مفاهیم حوزه علم داده و کاربردهای آن در کسب کار را با کاربردها و ابزارهای مفید در این زمینه آشنا شده و جایگاه استراتژی مختلف داده‌محور را در تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار فرا می‌گیرند.

سرفصل‌ها

  1. آشنایی با تفکر تحلیلی داده
  2. مشکلات کسب‌وکاری و راه حل‌های علم داده
  3. علم داده و استراتژی‌های کسب‌وکار
  4. معرفی داده‌های کسب‌وکاری و روش‌های شناسایی آن‌ها
  5. کاوش داده و کاربرد آن در کسب‌وکارها
  6. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده و مدل‌سازی داده‌های دامنه‌های کاری
  7. ارائه مدل‌های تصمیم‌گیری داده محور در کسب‌وکارها
  8. فناوری‌های نو و استفاده از آن‌ها در مهندسی تحلیلی (IoT, Blockchain, …)
  9. ابزارهای کاربردی در حوزه تحلیل کسب‌وکار

ارزیابی پیشنهادی

منابع پیشنهادی

  1. J. Grus. Data Science from Scratch. O’Reilly, 2019.
  2. F. Provost and T. Fawcett. Data Science For Business: What You Need To Know About Data Mining And Data-Analytic Thinking. O'Reilly, 2013.
  3. L. T. Moss and S. Atre. Business Intelligence Roadmap: The Complete Project Lifecycle For Decision-Support Applications. Addison-Wesley, 2003.
  4. W. Eckerson. Performance Dashboards – Measuring, Monitoring, And Managing Your Business. Wiley, 2005.