تعامل انسان و کامپیوتر

Human-Computer Interaction

مقطع: کارشناسی گرایش:
نوع درس: نظری تعداد واحد: ۳
پیش‌نیاز: برنامه‌سازی پیشرفته هم‌نیاز: –

هدف کلی

هدف اصلی این درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم بنیادی تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) از جمله طراحی و ارزیابی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، آموزش اصول و روش‌های طراحی تعاملات مؤثر و کارآمد بین انسان و کامپیوتر و ایجاد درک عمیق از عوامل انسانی، روانشناسی و اجتماعی در طراحی سیستم‌های کامپیوتری است.

سرفصل‌ها

  1. مقدمه‌ای بر تعامل انسان و کامپیوتر
    • تاریخچه تعامل انسان و کامپیوتر
    • مفاهیم کلیدی تعامل انسان و کامپیوتر
    • مدل‌سازی در تعامل انسان و کامپیوتر و انواع مدل‌های موجود
  2. چارچوب تعاملی
    • مفاهیم چارچوب
    • طراحی چارچوب
  3. طراحی رابط کاربری
    • تعریف نیازمندی‌های رابط کاربری
    • اصول طراحی UI
    • زبان طراحی
    • اجزای رابط کاربری
    • روش‌های طراحی UI
  4. طراحی تجربه کاربری
    • تعریف نیازمندی‌های تجربه کاربری
    • اصول UX
    • روش‌های طراحی UX
    • ابزارها و تکنیک‌های طراحی UX
  5. ارزیابی رابط کاربری
    • اصول و روش‌های ارزیابی UI و UX
    • تکنیک‌های ارزیابی کیفی و کمی UI و UX
    • راهکارهای بهبود طراحی UI و UX
  6. روانشناسی و عوامل انسانی در تعامل انسان و کامپیوتر
    • شناخت ادراکی (Perceptual Cognition)
    • توجه و حافظه
    • تصمیم‌گیری و حل مسئله
    • مدل‌های ذهنی و بار شناختی (Cognitive Load)
  7. موضوعات پیشرفته در تعامل انسان و کامپیوتر
    • تعاملات چندرسانه‌ای
    • طراحی برای کاربران با نیازهای خاص
    • تعاملات اجتماعی و گروهی
    • آینده تعامل انسان و کامپیوتر

ارزیابی پیشنهادی

منابع پیشنهادی

  1. Y. Rogers, H. Sharp, and J. Preece. Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. 6th Edition, Wiley, 2023.
  2. S. Krug. Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. 3rd Edition, New Riders, 2015.
  3. D. Norman. The Design of Everyday Things. Basic Books; Revised edition, 2013.
  4. B. Shneiderman, C. Plaisant, M. Cohen, S. Jacobs, N. Elmqvist, and N. Diakopoulos. Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction. 6th Edition, Pearson, 2017.
  5. B. Albert and T. Tullis. Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics (Interactive Technologies). 2nd Edition, Morgan Kaufmann, 2013.